☛ FOLLOWERS

31 Oct 2012

> DEMAM + JANGKITAN FUNGUS DI MUKA & DEMAM BALIK



DEMAM + JANGKITAN FUNGUS DI MUKA

Kisah 2 mggu lepas saya demam 5 hari, lepas tu kulit muka abis mengelupas,
merah, gatal2, pedih2 & bila check kat doc, doc ckp kne fungus.
part cuci muka x yah cita. Ibarat cam pompuan lam iklan pencuci muka tu,
muka just jirus air gitu2 jer, pencuci muka langsung x bleh sentuh.
pastu x bleh keringkan muka, kne bg kering sendiri.
Proses nak keringkan muka lagi seksa,
gatal toksah cakap. Rasa cam nak kikis & garu guna pisau cukup..
Huarghh!!!!!!! tensen giler time tu..
rasa ngeri bila nak tgk muka sendiri dlm cermin.

Last2 bila dah makin teruk sampai x blh nak jumpa orang (malu woo)
kitorg pergi klinik kulit. Bila doc ckp kne fungus,
Persoalan pertama dari mulut incek hubby kat doc,
"..sebab ade bela pet / haiwan cam kucing ker, doc?.."

doc ckp x semestinya, fungus ada kat mana2 & sapa2 boleh kena klu kulit sensitif.
Saya lega... sbb bukan disebabkan kucen.
nak2 pulak masa tu saya lak baru 2 mggu bela Sugar Glider.
Wlupun biasanya x kira natang ape, lepas pegang dorang mmg saya sentiasa cuci tangan
& jaga kebersihan. Dapat la MC sehari, lagi 2 hari saya cuti sendiri.
Hari selepas tu saya g keje, semua terkejut tgk muka saya.
Tapi at least nampak la yg saya betul2 cuti sbb sakit..
siap ade bukti tu... huhuhuhuu


G klinik tu, dpt laa cream utk sapu.
Mmg berkesan, dlm 3 hari jer saya sapu, kulit dah makin baik.
Alhamdulillah. Mula2 tu ingatkan sbb makan antibiotik ker ape 
tp seingat saya, saya x pernah allergic kat mane2 ubat or mknn laut.
semua belasah jer. 
Sekarang muka dah ok dah, pegi keje pun pakai bedak amoi jer..
dah katanya pemalas nak mekap2, so hari tu xde ler muka jadik cam tu sbb 
bertukar mekap2 baru. heheh


DEMAM BALIK
itu kisah 2 mggu lepas, mggu ni lak saya demam balik..
adoiiyaioioioioioi...!!
hari ni masuk hari ke-2 demam
bukan demam cam biasa tu..rasa demam kali ni pelik lak.., 
tp kejap badan panas membahang,
dlm opis saya siap berkipas2 kepanasan.
kejap sejuk giler sampai menggigil2.
asal time batuk jer, kepala jadik sakit berdenyut,

Senin mlm selasa, balik keje saya terus tido dari kul 8.30pm tu,
kipas dlm bilik mmg x nak on. sejuk giler walhal skrg ni Bangi cuaca tgh membahang.
Saya boleh lena sampai la tersedar kul 11.00mlm,
time tu baru terasa panas giler.

terus turun tkt bawah, rupanya incek hubby tertido dpn tv.
mlm tu saya tido menggigil2 tp malas nak kejut dia. 
kesian plak tgk keje penat2 nak kacau tido dia lak.

Selasa pagi, saya ambik cuti emergency wlupun dah serba salah sbnrnya.
Rasa serba salah tp nak buat mcm mana. 
Terpaksa khennnn..>!
So, hari ni saya g jumpa doc & doc ckp tekanan darah saya agak tinggi.
Lepas ni kne jaga makan la pulak wlupun dlm kepala otak ni dah terbayang2
asam pedas daging yg kwn2 incek hubby mintak masak
sbb hari tu budak2 bujang kawan dia dpt daging korban.
So, pasni just makan buat rasa jer la.. huhuhu

Harap laa pasni baik dari demam.
Bukan apa, bila saya demam, secara otometik saya risaukan anak2 bulus.
Kucen & sugar glider.
Sapa nak cuci cage dorang, sapa nak tukar pasir dorang, 
sapa nak bancuh HPW & potong buah utk SG 2 ekor tu,
bla..bla..bla...mcm2 saya fikir.
Incek hubby mmg ade tp jarang ade kat rumah, 
balik keje pun kdg2 kul 3-4am, 
pagi lak kne g awal plak. 
sebolehnya saya x nak susahkan dia 
kecuali betul2 x larat sangat. 

terima kasih hubbyku, jasamu ku kenang.. ;)






6 comments:

  1. Replies
    1. MRS YANA >>> tq Yana..insyaallah..ni pun dr td jenuh berkipas2 kat meja walhal ekon kuat dah + ujan lebat kat luar tp berpeluh2 jugak. Dah masuk petang ni, baru terasa sejuk tp mcm nak menggigil2 dah nih,. adoii la...

      Delete
  2. Entah2 ada isi kot :P hehehe..

    Kalo tekanan darah tinggi awak kena jaga makan nih dan banyakkan berehat.
    Fikir yang happy jer k.. ;)

    Semoga cepat sembuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. iela>>> rasanya lom ade rezeki lagi tp kalo lepas ni ade, hrp masin ler mulut awak ekk..hehe

      buat masa ni mmg saya jaga makan sangat2, xde selera nak makan sebenarnyer... hari2 makan roti jer... x tau ler demam kali ni teruk sangat..

      btw, thanks yer... rajin2 ler singgah sini wlupun blog ni jarang dihapdet..heheh ;)

      Delete
  3. Dr bg krim apa ye? Ada nama krim x? Sy mcm kena fungus gak ni kat muka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry sis baru bukak blog..klu kat klinik kulit tu...doc akan bg krim yg xde nama...pegi jer klinik kulit sis...doc akan tgk & bg kita krim yg sesuai..

      semoga cpt sembuh..

      Delete

meowwwinggggg