☛ GENG PENGEMBARAAN MEOW

5 Nov 2012

> WELCOME TO WONDERFURRWORLD SHUGA BEBEH @ SUGAR GLIDER - CHEEZEL + CARAMEL

Entry ni asik masuk draft jer, dari bln lepas lagi...x terpublishhh pun. Time rajin, x edit plak gmbr, bila dah semangat nak buat entry, badan lak x sihat. Baek..mari hilangkan "sakit kepala" dgn satu kejadian yg memalukan hari ni. Yerrr.. Sangat2 memalukan..!! Bukan dtg dari saya, tp kesilapan orang lain, secara direct saya lak yang kene tempias. Nak ckp banyak pun, tarak guna. Benda dah jadik. Tanggung la malu sampai bila2. Nasib kau la semahh... elok2 jaga air muka selama ni, tup2 org simbah air taik ke muka... bukan tahap conteng arang dah. Sabarrr..! dugaan tu... Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik utk hambaNya.  


Ok, berbalik kepada cerita asal...............

Alhamdulillah, 10/10/2012 (Rabu), secara rasminya saya dpt ahli keluarga berbulus yang baru, tp kali ni spesis Sugar Glider (SG). 2 ekor. Cukup ler dulu utk permulaan, sbb byk lagi nak kena belajar ni. 

Sebenarnya x menjangka akan dapat secepat ni, tapi kalau sudah rezeki, semuanya dipermudahkan. Masa saya merisik2 pasal mereka berdua ni lam group SG, owner ni tiba2 PM saya bgtau yg dia nak jual. Bila dah abis2 surf info pasal dorg, cara pemakanan, penjagaan, diet, bla..bla...dah abis2 fikir & prepare barang utk cage dorg, last sekali baru set tarikh utk amik mereka.

Setelah 2-3x asik delay tarikh nak ambik, akhirnya petang Rabu tu, blk keje jer saya terus bergegas ke KL Sentral utk jumpa Anis, owner yg nak jual SG ni kat saya. Harga? Dpt special price. Alhamdulillah.... ^____________ ^   *senyum lebar saya* 


Sekejap jer sbnrnyer jumpa Anis tu, saya kelam kabut nak kejar berita TV3, ade sedara isteri kepada sepupu saya yg kawin ngan org Terengganu terlibat dalam kemalangan ngeri. 4 meninggal kalo x silap (termasuk anak angkat adik ipar sepupu saya yg berumur 4 tahun) dan masa tu, 2 lagi mangsa parah. Berita pasal tu ade kuar kat paper, salah satunya kat SINAR HARIAN, 2-3 hari hari jgk laa kuar kat TV.
  

OTW balik dari KL Sentral tu, ade 2x jugak ler budak 2 hekor ni crabbing lam ERL, kapel (couple) Indonesia dpn kitorg dok jeling2 bila dengar bunyik tu. Haa...dah terang2 x reti nak seludup natang lam ERL. huhuhu..

Sampai umh, mmg sangat eksaited tgk budak 2 ekor nih. Nak dapat permisen dari incek hubby nak bela tu punye laa lame dari 2 thn lepas lagi tp thn ni baru dpt green light. Tapi masalah lak, cane nak tansperkan budak 2 ekor ni dari travel beg ke dlm cage yg dah dihias indah tu. Saya plak masih takut2 sbb xde pengalaman nak kendalikan spesis nih. Kalo kucen tu, kacang jekk.. dah 6 tahun bela, kalo takat kne geget sampai berdarah2, kne cakar sampai berparut2 tu mmg dah biasa. 

Last2 incek hubby berjaya pindahkan dorg ni masuk cage. Ehhh...! berani plak dia.. heheh. Target saya lak masa tu nak jinakkan dorg dlm masa seminggu. Kalo belum jinak sekalipun, xpe ... asalkan saya blh pegang2 dorg dan alhamdulillah dalam masa 4-5 hari saya dah blh pegang2 dorang, wlupun ada masa umpan madu or HPW bg dorg hidu & jilat2 jari. Memalam lak saya letak baju tido yg dah pakai, selang seli ngan baju keje incek hubby bagi dorg kenal bau... ;) 


Dah panjang menceritakan ke-eksaited-an bela budak 2 ekor nih, meh layan gambar2 dorang dari hari 1 sampai la dekat 3 mggu saya bela...hehehhe...... ^______________^


 10/10/2012 (Rabu) - Hari Pertama 
♥ Akhirnya sekor yg malu2 kucing ni keluar jugak dr sleep pouch.
 Terliur tgk buah utk dinner kot.
.Dapat laaa bergambar berdua cam ni utk 1st time di rumah 


Hari ke-3 - 13/10/2012 
saya dah blh bawak dorg kuar dari cage.
tp sekor jer la..2-2 kang x terkawal. 
Rasanya yg ni Caramel sbb dia agak manja sikit
berbanding dengan Cheezel yg agak lincah & 
suka geget tp x geget sampai berdarah (setakat ni laa) :p


ni pun hari ke-3 jugak - 13/10/2012
masa ni saya still x dpt bezakan dorg sbb saiz si Cheezel besar sikit dari Caramel,
tp kalo duduk lam sleep pouch, nmpk lebih kurang jer.


Oso Hari ke-3 - 13/10/2012 - 
2 budak kecit ni still  blm ade nama..
pening k nak carik nama best2.. .bhahahahah..


14/10/2012 - Hari ke-4
Makan ulat dgn penuh khusyuk & tawadduk... 
Beria lak incek hubby ajak saya pergi petshop beli ulat kat Sg. Ramal..
Saya kalo ulat2 ni mmg geli geleman, so nak bg dorg, saya guna sudu jer..heheheh 



17/10/2012 - Hari ke-8
♥♥ Syukur alhamdulillah..
misi dan target menjinakkan mereka berduaekor dlm >< masa seminggu telah berjaya. 
ini pic 1st time saya blh terus pegang si Caramel ni..
masa ni saya tau dia Caramel sbb Caramel lebih sopan berbanding Cheezel.. ♥♥


19/10/2012 - Hari ke-9
♥♥Huarrrghhhh..!! Ngantuk.. gud nite.... ~

Ehh salah... gud muning ♥♥
hahaha...!! saya dah boleh "culik" 2-2 keluar time dorg membuta.
Masa ni la nak snap pic dorg.. heheh
Suka tgk pic ni, nampak kiyut jer dorg..cam puppy..hehehe



25/10/2012 
Mari slurrrrrpppp...!! Aksi bermadu berirama... ♥


27/10/2012 
Eksekiussss me... no kemera purrrrleaseeee...!!!!
 ai need prebesi.. nanitee uolsss.. kwkwkwkw :-P

No comments:

Post a Comment

meowwwinggggg