☛ FOLLOWERS

8 Nov 2012

> RINDU NABILA, SI BUDAK RAMBUT MERAH & SEMUA ANAK2 SEDARA NUN JAUH DI SARAWAK

AWAS..!!

entry kali tidak ada kena mengena dengan kisah 5 anak bulus & 2 cengkenit kat umh tu. Ini kisah anak2 sedara saya @ child fruit..ohmaiInggerisss..!!. Sila tutup mata sekiranya tidak berkaitan.. hahaha... !!


NABILA - SI BUDAK RAMBUT MERAH


tetiba rasa rindu budak nih..
bukan kata x rindu dengan yg lagi 18 org anak sedara tu, 


rindu!!
 semua mereka dalam gambar bawah ini 
saya rindu..!! 


 mereka...........

mereka........... 


 mereka...........


dan mereka...........


(tapi saya x tau SEMUA mereka ni rindu saya ker tak??????? huhuhuhu)



Tapi budak ni paling lama duduk ngan saya & mak kat sini, 
4 bulan ++ dari 1st April sampai 10 Ogos 2012 ari tu. 
so byk kerenah & kenangan ngan budak nih.
dengan incek hubby saya, dia ambik masa lebih kurang sebulan nak sesuaikan diri.

Dari mggu pertama dia just diam jer, 
pastu mggu kedua dia duduk dekat2 skit ngan incek hubby
sambil jeling2 incek hubby yg saja tayang main game depan dia,
bila incek hubby pandang dia balik, 
dia buat2 mcm x tau.. pandang tempat lain.
minggu ketiga dia dah boleh baring sebelah incek hubby tp agak jauh skit,
last2 mggu keempat, tgk2 dah berkongsi bantal ngan incek hubby!
macam gambar kat bawah nih....hahahaha..!!! 




Dari kecik dia mmg pemalu & takut dgn orang sbnrnya,
bukan takat ngan incek hubby saya, 
ngan abang2 saya lagi 3 org (pakcik2 dia) pun dia takut.
Yang boleh kata selalu dia jumpa / tgk kat Kuching sane pun dia takut jugak.

So, masa saya ckp dengan abg no.3 nak bawak dia g Semenanjung, 
abg saya ckp dia okey jer, janji saya larat @ sabar dgn karenah dia.
Ape2 hal, dia meragam ke kat epot (LTAK),
tetiba tanak naik flight, haaa jawab laa..!



Saya x mengenali perangai dia secara mendalam sbb blk Kuching pun jarang2,
setahun ade ler dlm 2-3x jer saya balik, depend ngan cuti @ tiket murah ke tak.
Tapi, kalo saya balik Kuching, muka dorg berdua ni hari2 akan saya tgk,
sebab rumah sebelah menyebelah.

Kadang2 saya membuta lagi sampai kul 10.00am, dia masuk bilik saya,
buat bunyik mcm2 konon nak bgtau saya dia ade kat situ. hahahha
Memalam lak, kul 12 tgh malam baru dia balik umh sendiri (2 langkah dia jer)
tu pun sbb ayah dia nak tido awal sbb esok kne bgn awal. 
Tapi bila ajak tido umh kitorg, dia taknak. 
Mak pernah try x kejutkan dia yg tertido dpn tv, kul 12 mlm dia tersedar tu, 
dia blh plak bgn pegi ketuk pintu umh dorg. Hacanerrr tuh?? heheh

So, bila tanya dia nak ikut makchu pegi "KL" tak??
Dia jawab NAKK..!! NAKK..!! dengan kompidennyer..!

Saya lak, kira gamble gak la time tu. 
Sblm tu saya dah tanye abg siap2, abg saya ckp, 
kalo ko larat nak layan dia, bawak jer la..
lain2 risiko melalak, degil or tanak pegi, tanggung sendiri..hahah

Bila balik Kch time nak ambik dia tu, 
2-3 hari sblm tu saya bawak dia kuar jenjalan..
prektis & saje test dia cane..bawak kakak dia sekali, 
ugut konon2 x nak bawak dia kuar jenjalan, 
bawak kakak & adik dia jer..bising2 dia nak ikut..nangis ko!
umpan sikit ngan "menan" & eskrim, seronok ler dia..!
nampak x cane makuchu dia "saiko" dia skett...?? 
TAPI kne kuar modal skit..!! hahaha

Alhamdulillah..bila sampai epot jer, 
dia x meragam langsung..!
 malah, masa kat menunggu kat balai perlepasan tu, 
dia siap babai2 ngan mama, ayah, kak Nadia & adik Nacu'aa dia.
sampai dia dah malas nak babai sbb menunggu kat balai berlepas tu agak lame jgk.
saya cam mimpi lak. cam x percaya..
terbayang2 masa 1st time dia balik kpg dulu, 
mmg melekat 24j ngan ayah dia @ abg.no.3. 
kitorg x yah cite, jgnkan nak dukung2 dia..sentuh dia sikit, melalakk!!

Bila dah sampai sini, byk perubahan dia..
Tapi perkembangan yg sangat2 baik, 
sejak dia duduk ngan saya, dia jadik sorg budak yg positif, konfiden & x malu2 mcm dulu.
Malah dia byk menghiburkan saya dengan telatah & mulut dia yg "boleh tahan" jugak tu..

mmg teman saya bergaduh2, bergurau bla..bla...
blk keje dah sengih2 tggu saya bukak gate, 
tggu umpan @ habuan yg saya kuarkan dari beg plastik or henbeg :p


saya lak suka sakat2 dia, salu ajak gaduh sampai dia ckp x nak dah gaduh ngn makuchu
 (serender ko!) ahah!!



memalam, dah kul 12 tgh malam mmg kompem budak ni x nak tido,
dia akan kasik alasan x ngantuk wlupun mata dah kelat, merah2 & nguap patbelas juta kali.
siap kasik alasan nak tggu pakchu balik OT, baru dia tido,
sebenarnya dia nak tggu pakchu dia balik supaya dia bleh lepak2 lam bilik kitorg,
kalo x pun, sbb pakchu dia jer yg rajin nak layan dia main game PS2,

pastu nek bilik berkaraoke tgh2 malam layan lagu Najwa Latif & lagu2 fav dia. 
Last2, tido x tido kul 3am!!
Saya ok jer, sbnrnya saya lbh suka biasakan budak tido lewat, 
besok2 ade rezeki masuk U, dah biasa berjaga malam,
senang nak study. Takde ler kul 8.30pm dah nguap cam jerung dahhh..!!
So dgn kitorg mmg plg awal dia tido kul 12 @ 1 am, 
kalau hari saya x keje, kul 3 am dia bleh tahan layan Youtube.
Dia akan masuk bilik tido ngan mak kat sebelah bila dah x tahan sangat. 
Kalo saya suruh dia tido, dia ingat saya halau dia @ x kasik tgk tv / youtube,
pastu buat muka sedih, silap2 ari bulan, air mata mencurah2 cam kena dera!!
so kalo nak suh dia tido tu, ayat saya kne berhemah sikit, 
siap ckp esok bgn awal supaya blh tgk youtube @ cite katun lam bilik saya.

Korang jangan ingat dia senang kne tipu cam tu jer, 
Bila pagi nyer, dia tagih balik, dia kdg2 tggu dpn bilik bila tgk saya bgn lambat @ bukak pintu,
siap suruh mak check dlm bilit kot2 saya dah bangun / tak keje..!
naik lemak ko duk ngan makchu ekk??
 hahaha ..!! layankan jer la...

ni pic dia menggedik tgh2 malam, kul 1am++ kot kalo x silap,
saya soh dia naik tido, dia naik kejap, masuk bilik ngan mak, 
pastu lam 10 min, turun balik check saya dah tido ke belum,
biasanya saya pura2 tido dpn tv tp hari tu kantoi plakk sbb lupa tutup lampu & tv,
bleh plak ajak menyembang saya kat bawah, dia kat tangga atas.
adoiiyaiiiii...!!!  


ni pic saya balik petang, dia dah siap mandi, sbb saya salu ckp ketiak dia masyem, 
tanak cium  & bawak dia jalan..hahahah!!



caye x kalo saya ckp, sblm ni dia ni jenis memilih makan?
kat rumah sendiri, dia just makan NASIK PUTIH jer ngan AIR SUAM!
sama jgk dgn kakak dia, x makan lauk2, sayur, apatah lg ikan.
Duduk ngan saya, haa ngkoo!! termuntah2 dia saya paksa makan!
Tak buat cam tu, x makan ayam, x makan sayur, x makan ikan!
mane nak dapat zat & khasiat. buah pulak tgk jenis. 
Tiap kali makan tu, mmg saya saiko dia, 
mula2 cara kasar / garang, sbb saya nak dia takut saya,
dah lame2 tu saya guna cara lembut.
Saya ckp, kalo x nak makan nasik, dok umah jer..
 x bleh ikut jenjalan,
x bleh ikut g kedai, 
x bleh main kat taman permainan..
bla..bla..bla.. 
last2 dia makan jugak.. 
kdg2 budak ni mane bleh ikut sangat, naik lemak ler jadik nyer..!
itu memilih, ini memilih..silap2 sampai ke tua x makan ape org lain berebut makan!

satu yg saya perasan budak ni, dia bukan jenis mintak2 beli barang,
melainkan kita tanye dia nak ker x..
pastu, kalau barang tu dh ade kat tangan dia, 
kita ambik balik pun dia x kisah..
cth masa kat I-City hari tu, ade org jual lampu2 tu dah suruh dia pegang dah, 
saya lak ingatkan Along (kak ipar) nak belikan, so saya ckp x payah..
menan melambak2 lam bakul saya or pakchu dia belikan,
tu tak termasuk yg dia bawak "bekal" menan dari Kuching.
bila soh dia bg balik, dia bagi jer..
xde pun nak melalak2 ke ape..
kalo budak lain, kompen dah sapu lantai dah..berguling2..hahah



selama 4 bulan dia ngan mak saya kat sini, 
sempat jugak la bawak dorg bercuti g Pahang & Melaka,
kebetulan lak family abg no.2 masa tu bercuti kat sini,
tmpt jauh2 sempat la pegi.. sempat g Colmar Tropicale jer..
pegi situ pun dia dah seronok sgt sbb dia percaya "prences" @ Princess duduk kat situ.
nak2 plak sepupu2 dia yg lain ade jugak, rajin melayan dia terutama Haziq.


hemskem x pakwe saye..???? Anak sulung abg no.2. hehehe...
mak kalo tgk tv, kalo nmpk ade Tomok penyanyi tu, 
sure dia ckp cam muka Razi...
(maknek madah kedak muka retis dah kitak, Razi...hehehehe)


dlm byk2 plan hari tu, hajat Nabila nak pegi KLCC, saya x sempat tunaikan..
sbb bulan posa ari tu saya dah hantar dia balik Sarawak.
kat sini bkn blh tiap2 mggu nak kuar jenjalan, 
Tahun depan x bleh nak bawak dia dtg sini dah,
sbb budak nih dah sekolah..
tp cadangnyer, nak bawak adik dia lak..Nacu'aa.. 
kalo makpak dia kasik kebenaran....hahahahah


insyaAllah bln 12 nnt jumpa ler dorang,.. hehehe ;)



6 comments:

  1. anak org putih ke ni kak?? comel giler kot!! selalu gak nampak gambar die kat fb.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sharz》omputeh celuppp.. hahaha..!! tak lerrr...pure melanau dr Sarawak.. ayah dia, abg akak.. dulu mmg salu akak letak pic dia lam fb akak sbb dia dok ngan akak kat sini 4 bln.. heheh..

      Delete
  2. comelll...npe rmbut dy merah? :o neutral ek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. unimeow》 tq..hehee...rambut dia ori. mmg lahir2 kaler camtu..tp bkn albino. atuk belah mak dia ngan pakcik saye pun ade yg rambut kaler cam ni... omputeh panggil, "redhead". hehehe..

      Delete
  3. uniknya dia lahir rambut merah.. takpayah susah2 warna kan. putih pulak tu, memang cantik besar nanti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ahh... mmg unik tp klu kat Swk salu jugak jumpa org rambut kaler cam tu. kat sekolah kitorg dulu ade 3 org badik beradik semua kaler cam tu, tp lain sikit ngan rambut Nabila ni. Dorg rambut kaler oren2 skit, Nabila ni lebih kepada kemerah-merahanan. tp yang pasti, bukan albino..hehhe..

      kalo bawak dia jenjalan, sure orang pandang2 pastu tanye kitorg warnakan ker..? hehehe

      Delete

meowwwinggggg